Daarover spreken we met Esther de Lange, programmanager Goedopweg.
Reisgedrag
“Nederland heeft vooral in de spits een mobiliteitsprobleem: files op de weg en overvolle treinen, bussen en trams. In het verleden was de oplossing van de overheid hiervoor met name om meer infrastructuur aan te leggen. Gelukkig is steeds meer het besef ontstaan dat ook ander reisgedrag een serieus deel van de oplossing kan zijn. Reizigers die andere vervoersmiddelen nemen, op andere tijden reizen of juist meer gaan thuiswerken. Als iedereen voor wie dat mogelijk is ongeveer 2 dagen per week thuiswerkt, zorgt dat voor een flinke afname van files.”
Missie geslaagd?
"Begin dit jaar kwamen er strikte maatregelen om de verspreiding van corona in te dammen. Je zou kunnen zeggen dat alle doelen van Goedopweg daarmee in één klap gerealiseerd waren. Bijna heel Nederland werkte thuis en daarmee werd het muisstil op de wegen en in het ov. Maar gedwongen thuiswerken is natuurlijk geen wenselijke én houdbare situatie. Want wat als het virus onder controle is? We verwachten niet dat de nieuwe werksituatie dan automatisch stand houdt. Voor je het weet, zitten we weer in de drukte als vanouds. Dat moeten we voorkomen.”
Zien is geloven
“Wat de maatregelen opleverden, is dat veel mensen voor het eerst hebben ervaren dat thuiswerken goed mogelijk is. Begin dit jaar voerden we een onderzoek onder werkgevers uit. Hun ervaring met thuiswerken was veel positiever dan ze vooraf zelf hadden ingeschat. Ze vreesden dat door minder interactie en toezicht de productiviteit van hun werknemers zou afnemen. Dat bleek reuze mee te vallen. Werknemers krijgen thuis veel gedaan en zijn over het algemeen minder afgeleid dan op kantoor. Een belangrijke voetnoot is dat de effecten van alleen maar thuiswerken op lange termijn anders kunnen zijn. We zien nu dat steeds meer werkgevers het zo gaan inrichten dat kantoor is bedoeld om elkaar te ontmoeten en het productiewerk thuis gebeurt.”
Blijvende verandering
“De maatregelen zijn inmiddels versoepeld en steeds meer mensen gaan langzaamaan weer naar hun werk toe. De uitdaging voor de komende tijd is om ander reisgedrag en goede voornemens te verankeren. Daarbij ondersteunen wij. We zijn betrokken bij een aantal specifieke gebieden in de regio waar het snel drukker wordt. Neem bijvoorbeeld Utrecht Science Park en Rijnsweerd, waar studenten en werknemers weer vaker naartoe reizen. We maken concrete afspraken met alle stakeholders, van bedrijven en onderwijsinstellingen tot ziekenhuizen. Hoe kunnen we veilig herstarten én hoe zorgen we ervoor dat het gebied ook na de pandemie bereikbaar blijft?”